Kwaliteit

Kwaliteit

Kwaliteit betekent voor KML werken op een doelgerichte en systematische manier, waarbij de hulpbehoevende altijd centraal staat. De aanpak van KML volgt een cyclisch proces van handelen, waarbij de volgende stappen worden doorlopen:

  1. Achtergrondinformatie verzamelen
    Het proces begint met het verzamelen van relevante achtergrondinformatie over de hulpbehoevende. Dit omvat onder andere informatie over leeftijd, niveau, beperkingen, mogelijkheden, wensen, behoeften, cultuur, geloof, normen en waarden.
  2. Evaluatie
    Na het verzamelen van de achtergrondinformatie volgt de evaluatie van de situatie. Hierbij wordt gekeken naar de huidige situatie van de hulpbehoevende: wat gaat goed en waar is verbetering nodig? Het doel is om de sterktes en ontwikkelpunten in kaart te brengen, zodat de begeleiding op maat kan worden afgestemd.
  3. Plan van aanpak
    Op basis van de evaluatie stelt KML een plan van aanpak op. Dit plan is altijd specifiek, haalbaar en gericht op de ontwikkeling van de hulpbehoevende. Het wordt afgestemd op basis van de achtergrondinformatie en continu aangepast indien nodig. Dit plan kan zowel op het gebied van zorg als onderwijs betrekking hebben en wordt regelmatig bijgesteld.
  4. Reflectie
    Na het uitvoeren van het plan van aanpak volgt de reflectie. Dit is een essentieel onderdeel van de kwaliteitscyclus. KML reflecteert op het proces, de voortgang en de resultaten: wat ging goed en wat kan beter? Reflectie helpt KML om het werk continu te verbeteren en om het plan van aanpak waar nodig bij te stellen voor de volgende stappen in het proces.
Deze cyclische aanpak zorgt ervoor dat de begeleiding voortdurend wordt afgestemd op de hulpbehoeften, met als doel persoonlijke ontwikkeling, zelfstandigheid, zelfredzaamheid en vertrouwen te bevorderen. Zo kan de persoon zowel in het dagelijks leven als op school of in andere contexten verder groeien en functioneren als een verantwoordelijke burger